gs 3kerken joomla

Online orgelconcerten in de Martinikerk

Organist: Bob van der Linde

_____________________

 Laatste eerbetoon aan het orgel in de Zuiderkerk

Orgel Zuiderkerk 4Het College van Kerkrentmeesters van onze gemeente heeft besloten het niet meer gebruikte orgel in de Zuiderkerk te schenken aan een arme gemeente in Oost Euriopa.
Het orgel wordt daarom zeer binnenkort door een Poolse orgelbouwer ontmanteld en weer opgebouwd in de Oudkatholieke kerk in Lotz.
Onze organist Bob van de Linde heeft een Video-opname gemaakt met een korte beschrijving van de geschiedenis van dit orgel. Daarna speelt BOB als laatste eerbetoon aan dit orgel enkele bekende orgelstukken, o.a;

Psalm 42, in een bewerking van bewerking Worp
en  'Daar juicht een toon', in een bewerking van Jan Zwart

 

 

 

 Largo ma non tanto - J.S. Bach

In 1730 componeerde Johann Sebastian Bach een concerto voor 2 violen en basso continuo. Het concerto bestaat uit 3 delen: 1 vivace, 2 largo ma non tanto en 3 allegro (snel, langzaam, snel.) Hij was zelf blijkbaar ook content met het stuk, want zo’n 6 jaar later bewerkte hij het voor twee klavecimbels.

In de negentiende eeuw is vooral het langzame middendeel Largo ma non tanto erg geliefd geworden. Ik denk dat dat komt door drie factoren: Largo ma non troppode maatsoort (12/8), de troostrijke melodie, en de stijgende bas.
Om met de eerste te beginnen: een 12/8 maat is eigenlijk een 4/4 maar dan onderverdeeld in triolen. De driedeling in dit werk maakt dat het stuk niet gaat slepen, maar dat het blijft dansen. De bas bevestigt deze dans, en stijgt al dansende langzaam omhoog.
Waar de bas een langzaam stijgende lijn maakt, daalt de melodie vanaf grote hoogte tot onder het octaaf. Op het moment dat de eerste viool uit dit dieptepunt opkrabbelt zet de tweede viool in. Het spel tussen vallen en opstaan herhaalt zich, terwijl de bas stabiel en stoïcijns door danst, en zorgt dat het stuk in balans blijft.

Het arrangement dat ik gebruik is gemaakt door Bernard Winsemius. Het wedijveren tussen twee instrumentalisten (violisten) is in de bewerking overeind gebleven. De linkerhand neemt het op tegen de rechterhand.
Ik speel dit werk gebruikmakend van de prestant 8 van het hoofdwerk(rechterhand), en de prestant 4 van het rugwerk (linkerhand.). Dit zijn de pijpen die in het front staan, en door Schnitger gemaakt zijn in 1711.

__________________________________

 

Johan Sebastian Bach

Prelude en fuga in C-Dur

 

Vermoed wordt dat Bach de prelude en fuga in C-Dur als jonge organist al schreef voor zijn 30e jaar.Bach

Deze prelude begint heel zelfverzekerd: het pedaal gaat drie keer met hinkstapsprongetjes naar een ronkende lage C, terwijl zich in de rechterhand vanaf de hoogste noot van het klavier meteen een vol akkoord opbouwt.
De fuga heeft een eenvoudig te herkennen thema. Het opent met vier opeenvolgende tonen: c, d, e, f. Deze ‘kop’ van het motief komt veelvuldig voor. In het dubbele tempo, in het halve tempo en ‘op de kop’ (f, e, d, c,).

 

 

 

Klik op de afbeelding om het concert te starten     

____________________

 

 

Ralph Vaughan Williamsconcert

getiteld

Rhosymedre or 'lovely'

Ralph Vaughan Williams was een Britse componis, dirigent en organist. Naast grote orkestwerken schreef hij ook melodieën voor kerkliederen. Zijn melodieën kan je typeren als voornaam, plechtstatig en waardig. U (her)kent er wel een paar: ‘God be with you till we meet again’ en ‘for al the saints’ (in ons nieuwe liedboek te vinden onder nummers 416 en 727.)
Tegenwoordig worden de composities van Vaughan Williams gebruikt voor Engels Nationalisme. Er kan geen ‘last night of the proms’ geschieden zonder een werk van zijn hand.
Het werk Rhosymedre or “lovely” heb ik opgenomen op het hoofdorgel in de Martinikerk.

Vaughan Williams heeft voor de compositie een bestaande melodie gebruikt. Die melodie plaatst hij in de linkerhand van de speler. De rechterhand speelt een omspeling die hij heeft gecomponeerd, gebruik makend van motieven uit de oorspronkelijke melodie.

Het kan goed zijn dat u het werk eerder gehoord heeft, bijvoorbeeld bij de begrafenis van Prinses Diana, of recenter bij de bruiloft van prins William, en prins Harry

_________

 

Het koororgel in de Martinikerk - Een introductieKoororgel

door Bob van de Linde

 

Sinds kort is er een eerste filmpje online gekomen van het koororgel in he Oosterkoor van de Martinikerk in Sneek.
Bob van der Linde, organist van de Protestantse Gemeente Sneek, vertelt daarin over de historie van dit orgel en laat de mogelijkheden en klankkleuren van dit orgel horen.

 

 _____________________

 

koororgel 2Wie na bovenstaand filmpje benieuwd is welk repertoire er goed op dit orgel klinkt kan luisteren naar  een muziekstuk van

Lemmens - Invocation


Invocation is de eerste van twaalf stukken in de bundel ‘Morceaux pour Orgue-Mélodium’ van Jacques Lemmens. Lemmens werd geboren in het Belgische Zoerle-Parwijs. Hij studeerde orgel aan het Koninklijk conservatorium in Brussel, en werd daar op 26 jarige leeftijd aangesteld als docent.

Het werk Invocation bestaat uit 3 delen. In het eerste deel speelt de linkerhand een snelle begeleidingspartij, en de rechterhand een elegante solo. Zoals ik in de introductie al heb verteld kan je dat op dit orgel mooi vertolken met de Hautbois (hobo) in de rechterhand.
Waar het eerste en het derde deel van het werk in mineur staan, staat het middendeel in majeur. Het onrustige, drukke begin van dit werk ontspant volledig in dit middendeel. Kalm zweven de melodie en harmonie door. We komen even tot rust. Vervolgens wordt het eerste deel herhaald. Toch is het een andere ervaring. De melodie kennen we nu al, en door het rustige middendeel voelt het minder onrustig aan.

Met de diversiteit aan klankkleuren, dynamiek en tempo laat dit stuk horen wat we met dit orgel ‘in huis’ hebben.